32 hónap vendégprofesszorként Okinawa szigetén

Okinawa Mi Amor

Gosamaru és Amawari

2012. február 13. - zkorsos

Aki elolvasta az előző három bejegyzést a Zakimi, a Katsuren és a Nakagusuku várakról, itt most végre megtudhatja, mi is volt e várak urainak, Gosamaru és Amawori ajiknak a legendája. Gosamaru (護佐丸) eredetileg a Motobu-félszigeten lévő Nakijin vár hadura  volt, majd Sho Hashi királynak való segédkezése nyomán megkapta a Zakimi és később a Nakagusuku várat.  Sho Hashi volt az az első Riukiu király (eredetileg a középső szigetrész, Chuzan uralkodója), aki egyesíteni szerette volna a három szigetrészt, és ezért harcba szállt Hokuzan (az északi rész) és Nanzan (a déli rész) uralkodóival. Az északi csatában a Yomitanban született Gosamaru segített neki. Miután a délieket is legyőzte, 1429-ben  létre hozta az egységes Riukiu Királyságot. Az uralkodás első évtizedei azonban nem voltak olyan egyszerűek, mert még mindenütt elégedetlenség, az új hatalom elleni lázadozás folyt. Katsuren ura például, a paraszti sorból származó Amawari (阿麻和利) a tengeri kereskedéssel hamar sikereket ért el, és annyira meggazdagodott (és népének is gazdagságot hozott), hogy megpróbálkozott a teljes Riukiu Királyság saját hatalma alá hajtásával.

Gosamaru ekkor már a király leghűségesebb támasza volt, több kastély ura, és családi kapoccsal is igyekezett pozícióját megerősíteni: lányát Sho Hashi hetedik fiához, Sho Taikyu-hoz adta feleségül. Sho Taikyu 1454-ben, Sho Hashi után negyedikként került a trónra.

Okinawa szigete a három országrész idején a 15. század elejénHogy Amawarit és annak mesterkedéseit szemmel tartsa, Gosamaru a Katsurenhez közelebb fekvő Nakagusukuba költözött, kibővítette a várat és megerősítette haderejét. Amawari azonban nála is ravaszabb volt, és szintén saját pozíciója megerősítésével foglalkozott: feleségül vette Sho Taikyu lányát, Monotofumi Agari-t. Miután így közel került a királyhoz, addig suttogta vádaskodásait annak fülébe, míg Sho Taikyu, Amawarira hallgatva, hadat üzent az őt állítólag elárulni és trónjától megfosztani készülő Gosamaru ellen. A mindig hűséges Gosamarut ez a fordulat annyira megrendítette, hogy inkább önnön életét feláldozta, semminthogy szeretett királya ellen hadba szálljon. Gosamaru öngyilkosságával a király rádöbbent, hogy Amawari félrevezette, és arra is rájött, hogy valójában épp Amawari az, aki az ő uralmára tör (ebben a legenda szerint lánya, aki természetesen apja oldalán állt, is szerepet játszott). Így a király seregei végülis nem Nakagusuku, hanem Katsuren ellen indultak harcba, és meg is ölték Amawarit, a várat pedig lerombolták. Mindez 1458-ban történt, épp abban az időben, amikor Európában, Magyarországon az ifjú Mátyás királyt a Duna jegén választották királlyá.

A ma már ellenőrizhetetlen történetnek más változatai is léteznek. Az egyik szerint, amelyet előszeretettel dolgoztak fel egy hagyományos okinawai zenés táncbemutatóban, úgynevezett kumiodori-ban, Gosamaru két árván maradt fia forralt bosszút Amawari ellen. Táncos leányoknak öltözve a terve kezdeti sikerén megrészegült Amawari előtt addig lejtettek, amíg az mindenről elfeledkezve megszabadult őrségétől és saját fegyvereitől, amikoris aztán a fiúk felfedték valódi kilétüket és leszúrták az álnok összeesküvőt.

Ebben a darabban a gonosz Amawarit elbűvöli Gosamaru két táncoslánynak öltözött fia... ... hogy aztán felfedjék valódi kilétüket és bosszút állhassanak

A harmadik változat szerint pedig az egész dolgot, a két ellenlábas, és a királyi trónra is veszélyt jelentő nagy hatalmú földesúr félreállítását maga a király, a királyi udvar, Agari királylány és az ő bizalmasa, Oni Ogusuku tervelte ki és hajtotta végre. Így egyszerre sikerült megszabadulni mindkét fenyegetéstől. Talán ez a történet tűnik a legvalószínűbbnek.


Annyi azonban bizonyos, hogy ez a kor a Riukiu Királyság kezdeti időszakában jelentős változásokat hozott, és a bennük szereplő kiemelkedő személyek mind a mai napig hatással vannak az emberek történelmi szemléletére. A legendáknak többféle feldolgozása is közkézen forog, s így fordulhat elő, hogy miközben a Shuri kastélyban az államalapítás ünnepi bemutatóján az Amawarin bosszút álló két fiú kumiodoriját adják elő, addig Okinawa város három középiskolájának diákjai egy zenéjében és táncaiban is modernebb, Amawari ügyességét és erejét dícsérő musicaldarabot tudnak színpadra állítani.

Az Okinawai Városi Színház terme MInden darabban kell legyen egy öreg okinawai bölcs, aki kommenteli a történetet

A Shuri kastély a "highschool musical" színpadán

A bejegyzés trackback címe:

https://okinawa.blog.hu/api/trackback/id/tr845538571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása